Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marco Neeft - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marco Neeft - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marco

24 Maart 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

In Malawi willen we vrijwilligerswerk gaan doen. Malawi is een van de allerarmste landen van Afrika en een “vergeten” land. Er is veel minder ontwikkelingswerk beschikbaar dan bv. in Tanzania.
Maaike wil als Physician Assistant c.q. basisarts meewerken in het Queen Elizabeth Central Hospital in Blantyre. Of in een van de missieziekenhuizen. In het Elizabeth Hospital zijn 2 chirurgen en 1 gynaecoloog bij toerbeurt werkzaam, die de lokale mensen, ook een soort van physician assistants (clinical officers geheten, die een 4-jarige HBO-opleiding hebben gehad) chirurgische vaardigheden aan leren. De Clinical Officers runnen bij gebrek aan artsen vaak geheel zelfstandig een missieziekenhuis. Vaak zouden er operaties (blindedarm, keizersnede, liesbreuk) moeten uitgevoerd worden, maar dat kan dan niet, omdat ze daar niet voldoende zijn op toegerust. Hierdoor gaan er mensen onnodig dood. Er zijn 10 ziekenhuizen in het noorden van Malawi waar deze clinical officers in hun eigen ziekenhuis worden opgeleid binnen 2 jaar.
Aangezien ik ook echografische vaardigheden beheers, kan ik mogelijk een aantal Clinical Officers onderrichten in de echografie.

Naast dat er gebrek aan personeel is, is er ook een groot gebrek aan middelen. Er zijn nauwelijks medicijnen, verbandmiddelen, naalden, spuiten, flammazinezalf (dit is brandwondenzalf, er lopen heel veel kinderen brandwonden op, omdat er op houtskoolvuurtjes eten gekookt wordt), steriele handschoenen (er gaan soms operaties niet door, omdat er geen steriele handschoenen zijn, i.v.m. het AIDS-gevaar wordt er niet geopereerd en de patiënt gaat in het ergste geval dan gewoon dood), etc.
Voor meer info over dit project kijk op www.malawikom.org of de weblog www.malawi.punt.nl.

Marco is ingenieur in de weg- en waterbouw en gaat ter plekke bekijken wat hij kan doen. Aangezien de locatie van het project van Maaike nog niet helemaal bekend is, is het moeilijk een project vanaf hier al voor hem te regelen. Het gaat waarschijnlijk echter wel iets worden met wegenbouw, waterputten, irrigatiesysteem of huizenbouw.

Voor onze projecten zijn we geld aan het inzamelen, zodat we in de vorm van medicijnen, verbandmiddelen, bouwmaterialen, etc. ook iets kunnen aanbieden.
Op ons afscheidsfeest heeft een pot gestaan, waarbij de opbrengst geheel aan de projecten wordt besteed. Marco’s werkgever is zeer gul geweest en ook zijn er diverse mensen die een storting hebben gedaan op het rekeningnummer. De laatste paar dagen voordat we weg gingen, kregen we ook nog van alle kanten geld toegestopt voor het project. 1x zelfs 100 euro. Hier was ik helemaal beduusd van. In ieder geval het was allemaal hartverwarmend. Iedereen heel hartelijk bedankt hiervoor!!!

De teller staat inmiddels op 1.675 euro (stand 19 maart 2007).
Natuurlijk hopen wij dat dit in de loop der tijd nog meer gaat worden.
Mensen die wat willen doneren, kunnen dat doen op rekeningnummer; 32.69.71.165, Rabobank. t.a.v. A.M. van Stralen, Heerhugowaard. Onder vermelding van Donatie Afrika.

• 24 Maart 2007 - 13:22

Sander:

Hoi marcootje en maaike.

Weer een leuk bericht! En echt top dat jullie dat allemaal doen voor die mensen daar in Afrika! Alle kleine beetje helpen dus ik heb ook 100 euro vandaag gestort op jullie rekening! Na zo`n matig strooiseizoen kan dat wel van af he marco!

Veel succes er mee!

Groet Sander Kramer

p.s. Wel een top wagentje ook daar veel succes bij!

• 26 Maart 2007 - 14:16

Marco:

bedankt voor de donatie. We zullen er goede dingen mee doen!

groeten

Mooi he dat bakkie!!!

Marco

Rondreis door het zuiden van Afrika. We starten in Johannesburg met het kopen van een 4x4. Vervolgens drie weken met onze ouders van Johannesburg tot Kaapstad. Hierna gaan we richting het noorden. In Tanzania gaan we proberen ons 4 tot 6 weken vrijwilligerswerk te regelen. Hierna gaan we weer terug naar beneden en op 12 september vliegen we vanaf Kaapstad terug naar Amsterdam. Dit is in vogelvlucht een schema van onze reis. Mocht je meer informatie willen plaats je reactie en we reageren vanzelf weer terug!!

Actief sinds 20 Dec. 2006